کد مطلب:77690 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

خطبه 206-نیایش











و من دعائه علیه السلام كان یدعو به كثیرا

یعنی از جمله ی دعای امیرالمومنین علیه السلام است كه بود دعا می كرد به این دعا بسیاری از اوقات.

«الحمد لله الذی لم یصبح بی میتا و لا سقیما و لا مضروبا علی عروقی بسوء و لا ماخوذا باسوء عملی و لا مقطوعا دابری و لا مرتدا عن دینی و لا منكرا لربی و لا مستوحشا من ایمانی و لا ملتبسا عقلی و لا معذبا بعذاب الامم من قبلی.»

یعنی حقیقت حمد مختص خدای آنچنانی است كه داخل صبح نكرد مرا در حالتی كه مرده باشم، یعنی متنعمم به نعمت بزرگ حیات و نه در حالتی كه مریض باشم و نه در حالتی كه زده شده باشد بر رگ و ریشه های من بدی و ناخوشی و نه در حالتی كه بریده شده باشد نسل و عقب من و نه در حالتی كه مخلوط و مشتبه باشد علم من به جهالات و شبهات و نه در حالتی كه معذب باشم به عذاب امتان پیش از من، از قبیل مسخ و خسف و صیحه و زلازل.

«اصبحت عبدا مملوكا ظالما لنفسی، لك الحجه علی و لا حجه لی، لا استطیع ان آخذ الا ما اعطیتنی و لا اتقی الا ما وقیتنی. اللهم انی اعوذبك ان افتقر فی غناك، او اضل فی هداك، او اضام فی سلطانك، او اضطهد و الامر لك.»

یعنی و صبح كردم در حالتی كه بنده ای مالك دارنده ام، ستم كننده ام بر نفسم، از برای تو است پروردگارا حجت بر من در بندگی تو، از افاضه ی عقل و ارسال رسل و انزال كتب و نیست حجتی از برای من در تقصیر كردن بندگی تو. قدرت ندارم كسب كنم منفعتی را

[صفحه 873]

مگر چیزی كه تو عطا كرده ای مرا و نه اینكه بپرهیزم مضرتی را مگر آنچه را كه تو واپائیده ای مرا. پروردگارا، به تحقیق كه پناه می برم به تو از اینكه فقیر باشم با غنی بودن تو، یا گمراه باشم با هادی بودن تو، یا مظلوم باشم با پادشاه بودن تو، یا مقهور گردم و حال آنكه حكم مختص تو باشد.

«اللهم اجعل نفسی اول كریمه تنتزعها من كرائمی و اول ودیعه ترتجعها من ودائع نعمك عندی! اللهم انا نعوذبك ان نذهب عن قولك، او نفتتن عن دینك، او تتابع بنا اهواونا دون الهدی الذی جاء من عندك.»

یعنی بار خدایا بگردان روح مرا اول نعمت بزرگی كه تو وامی گیری آن را از نعمتهای بزرگ، یعنی باقی بدار جمیع نعمتهای بزرگ را كه به من عطا كرده ای تا وقت نزع روح من و سلب هیچ نعمتی از نعمتهای تو را از من مكن مادام حیات من و بگردان روح مرا اول امانتی كه پس می گیری از امانتهای نعمتهای تو در نزد من، یعنی ودایع نعمای تو را مادام حیات من از من مگیر. پروردگارا به تحقیق كه ما پناه می بریم به تو از اینكه در رویم از امر تو، یا اینكه فریفته ی شیطان گردیم از دین تو، یا اینكه متابع گرداند ما را خواهشهای نفسانیه ی ما بدون هدایت آنچنانی كه آمده است از پیش تو.

[صفحه 874]


صفحه 873، 874.